Home Technology Badania podwodnego statku Titan uwypukliły liczne problemy związane z kadłubem z włókna...

Badania podwodnego statku Titan uwypukliły liczne problemy związane z kadłubem z włókna węglowego

15
0

Wrak tytanDonald Kramer, inżynier z amerykańskiej Krajowej Rady Bezpieczeństwa Transportu, powiedział kuterowi Straży Przybrzeżnej, że innowacyjny kadłub statku z włókna węglowego został podzielony na trzy odrębne warstwy. publiczność w śmiertelnej implozji podwodnego OceanGate w 2023 r.

Chociaż Kramer nie przedstawił swojej opinii na temat przyczyn rozwarstwienia kadłuba na osobne warstwy, zeznał o wielu problemach z kadłubem, począwszy od jego produkcji w 2020 roku.

Wykorzystując próbki włókna węglowego odzyskane podczas budowy, a także dziesiątki części wydobytych z dna morskiego, NTSB dała najpełniejszy jak dotąd obraz eksperymentalnego charakteru maszyny. tytankadłub.

po tytanPo głębokich nurkowaniach w 2019 roku odkryto pierwszy kadłub OceanGate z pęknięciami i rozwarstwieniami. OceanGate zmienił producenta, aby go wymienić.

Nowy producent, firma Electroimpact, zastosował wieloetapowy proces walcowania i utwardzania skorupy o grubości pięciu cali w pięciu oddzielnych warstwach. Każdą warstwę wypiekano w wysokiej temperaturze i ciśnieniu, a następnie spłaszczono, przykryto arkuszem kleju i nałożono kolejną warstwę. Ideą tego wieloetapowego procesu było zmniejszenie zmarszczek w ostatecznym kadłubie, które według firmy spowodowały awarie modeli testowych poniżej głębokości projektowej.

Jednak Kramer powiedział, że NTSB znalazła kilka anomalii w nowych próbkach kadłuba. W czterech z pięciu warstw pojawiły się zmarszczki, a zmarszczki stawały się coraz większe z warstwy na warstwę. NTSB stwierdziło również, że porowatość niektórych warstw (przestrzeni w żywicy) jest czterokrotnie większa niż określono w projekcie. Zarejestrował także puste przestrzenie pomiędzy pięcioma warstwami.

W poniedziałek Roy Thomas, ekspert ds. materiałów w American Bureau of Shipping, powiedział na rozprawie: „Wady takie jak puste przestrzenie, pęcherze powierzchniowe i porowatość mogą osłabić włókno węglowe, a pod ekstremalnym ciśnieniem hydrostatycznym mogą przyspieszyć uszkodzenie kadłuba. »

Firma OceanGate nie wyprodukowała dodatkowych modeli testowych wykorzystujących nowy wieloetapowy proces.

NTSB udało się wydobyć z dna morskiego wiele fragmentów kadłuba z włókna węglowego, z których jeden nadal jest przymocowany do jednej z tytanowych kopuł końcowych łodzi podwodnej. raport W raporcie opublikowanym równolegle z zeznaniami Kramera NTSB odnotowało, że fragmentów kadłuba pełnej grubości było niewiele, jeśli w ogóle,. Wszystkie widoczne kawałki rozwarstwiły się na trzy skorupy: najbardziej wewnętrzną z pięciu warstw, jedną skorupę składającą się z drugiej i trzeciej warstwy oraz drugą z czwartej i piątej warstwy. Podobnie jak przy obieraniu cebuli, łupina uległa znacznemu rozdzieleniu na poziomie kleju łączącego warstwy.

Pojazd tonący statek wodny Podwodne dno oceanu OceanGate

Szczątki tytan zanurzalny na dnie morskim po implozji, sfilmowany przez zdalnie sterowany pojazd.Fotografia: Reuters

Source link