Wrak tytanDonald Kramer, inżynier z amerykańskiej Krajowej Rady Bezpieczeństwa Transportu, powiedział kuterowi Straży Przybrzeżnej, że innowacyjny kadłub statku z włókna węglowego został podzielony na trzy odrębne warstwy. publiczność w śmiertelnej implozji podwodnego OceanGate w 2023 r.
Chociaż Kramer nie przedstawił swojej opinii na temat przyczyn rozwarstwienia kadłuba na osobne warstwy, zeznał o wielu problemach z kadłubem, począwszy od jego produkcji w 2020 roku.
Wykorzystując próbki włókna węglowego odzyskane podczas budowy, a także dziesiątki części wydobytych z dna morskiego, NTSB dała najpełniejszy jak dotąd obraz eksperymentalnego charakteru maszyny. tytankadłub.
po tytanPo głębokich nurkowaniach w 2019 roku odkryto pierwszy kadłub OceanGate z pęknięciami i rozwarstwieniami. OceanGate zmienił producenta, aby go wymienić.
Nowy producent, firma Electroimpact, zastosował wieloetapowy proces walcowania i utwardzania skorupy o grubości pięciu cali w pięciu oddzielnych warstwach. Każdą warstwę wypiekano w wysokiej temperaturze i ciśnieniu, a następnie spłaszczono, przykryto arkuszem kleju i nałożono kolejną warstwę. Ideą tego wieloetapowego procesu było zmniejszenie zmarszczek w ostatecznym kadłubie, które według firmy spowodowały awarie modeli testowych poniżej głębokości projektowej.
Jednak Kramer powiedział, że NTSB znalazła kilka anomalii w nowych próbkach kadłuba. W czterech z pięciu warstw pojawiły się zmarszczki, a zmarszczki stawały się coraz większe z warstwy na warstwę. NTSB stwierdziło również, że porowatość niektórych warstw (przestrzeni w żywicy) jest czterokrotnie większa niż określono w projekcie. Zarejestrował także puste przestrzenie pomiędzy pięcioma warstwami.
W poniedziałek Roy Thomas, ekspert ds. materiałów w American Bureau of Shipping, powiedział na rozprawie: „Wady takie jak puste przestrzenie, pęcherze powierzchniowe i porowatość mogą osłabić włókno węglowe, a pod ekstremalnym ciśnieniem hydrostatycznym mogą przyspieszyć uszkodzenie kadłuba. »
Firma OceanGate nie wyprodukowała dodatkowych modeli testowych wykorzystujących nowy wieloetapowy proces.
NTSB udało się wydobyć z dna morskiego wiele fragmentów kadłuba z włókna węglowego, z których jeden nadal jest przymocowany do jednej z tytanowych kopuł końcowych łodzi podwodnej. raport W raporcie opublikowanym równolegle z zeznaniami Kramera NTSB odnotowało, że fragmentów kadłuba pełnej grubości było niewiele, jeśli w ogóle,. Wszystkie widoczne kawałki rozwarstwiły się na trzy skorupy: najbardziej wewnętrzną z pięciu warstw, jedną skorupę składającą się z drugiej i trzeciej warstwy oraz drugą z czwartej i piątej warstwy. Podobnie jak przy obieraniu cebuli, łupina uległa znacznemu rozdzieleniu na poziomie kleju łączącego warstwy.