Kiedy Jason Brown planował tegoroczne wakacje w Amsterdamie i Irlandii, nie zaglądał do książek podróżniczych ani na Instagrama.
Zamiast tego założyciel firmy rekrutacyjnej People Movers skonsultował się z ChatGPT, narzędziem generatywnej sztucznej inteligencji Open AI.
Zadał AI serię pytań, które pomogą mu zaplanować trasę do Amsterdamu i Irlandii, w tym Dublina i Galway, podczas jego 10-dniowej podróży w lipcu i sierpniu tego roku z żoną, dwoma synami w wieku 20 i 16 lat oraz jeden z przyjaciół ich syna.
„W przeszłości zawsze korzystałem z witryn takich jak TripAdvisor, ale zdałem sobie sprawę, że całą wiedzę mam w zasięgu ręki [through AI] i wypluwa to w ciągu 15 sekund. » Opisuje to doświadczenie jako „fantastyczne”.
„Zapewnił mi plan podróży golfowej do Dublina i czterodniowy plan podróży do pozostałej części Irlandii. Niesamowite było to, że podzielono go na poranek, popołudnie i wieczór.
„Na przykład pierwszego dnia proponował przyjechać rano, spędzić popołudnie w Trinity College i Grafton Street, a następnie wieczorem udać się do Temple Bar. » Jeśli chodzi o Amsterdam, wspomniał o najważniejszych atrakcjach, takich jak Muzeum Anny Frank, Muzeum Van Gogha i dzielnica Jordaan. W miarę postępu podróży jego prośby na ChatGPT ewoluowały.
Choć przyjął wiele sugestii sztucznej inteligencji, Brown twierdzi, że nadal polegał na ustnych rekomendacjach przekazywanych przez społeczność internetową osób, które uczęszczały do tej samej uczelni co jego, a znajomy, którego odwiedzili w Amsterdamie, oprowadzał ich po okolicy.
„W ten sposób udało nam się odkryć pewne rzeczy, których nie znaleźlibyśmy korzystając z ChatGPT. Ale daje doskonały przegląd podróży i daje wszystko, czego potrzebujesz i chcesz zobaczyć. »
Sztuczna inteligencja przenika każdą dziedzinę naszego życia, a podróże nie są wyjątkiem. Oprócz ChatGPT istnieją inne narzędzia generujące sztuczną inteligencję, takie jak Gemini firmy Google, Copilot firmy Microsoft oraz witryny AI poświęcone podróżom, takie jak Trip Planner i Ask Layla.
Dla niektórych wydaje się to częścią planów planowania podróży – jeden na 10 Brytyjczyków korzystał ze sztucznej inteligencji do planowania podróży, według ankiety przez Sainsbury’s Bank Travel Money. Co piąty stwierdził, że prawdopodobnie użyje go w przyszłości.
Badanie sugeruje jednak również, że sztuczna inteligencja podróżnicza ma jeszcze przed sobą długą drogę, zanim będzie w stanie przejąć wszystkie Twoje plany wakacyjne.
Badanie wykazało, że wśród osób, które korzystały ze sztucznej inteligencji przy planowaniu podróży, ponad jedna trzecia (38%) stwierdziła, że zapewniła ona ogólne odpowiedzi, 37% stwierdziła, że brakuje informacji, a 30% stwierdziło, że zawiera ona nieprawidłowe informacje.
Choć generatywna sztuczna inteligencja może pomóc w tworzeniu spersonalizowanych planów podróży i rekomendacji, jest ona skuteczna tylko pod warunkiem, że informacje, na podstawie których jest szkolona, są dokładne. Jeśli te informacje będą nieaktualne, stronnicze, niepoprawne, fałszywe itp., sztuczna inteligencja utrwali dezinformację, zauważa Caroline Bremmer, dyrektor ds. badań nad podróżami i turystyką w analitykach Euromonitor International.
„Wyzwanie polega na zapewnieniu dokładnych informacji w czasie rzeczywistym. Konsumenci są narażeni na ryzyko, jeśli nie zachowają należytej staranności, aby zweryfikować wyniki dostarczone przez Gen AI z innymi źródłami, w tym nie rozmawiając z posiadającymi wiedzę osobami, takimi jak lokalni mieszkańcy lub biura podróży. »
Sardar Bali jest współzałożycielem Just Ask Layla, organizatora podróży i przewodnika opartego na sztucznej inteligencji z siedzibą w Berlinie.
Mówi, że dokładność jest kluczową częścią usługi.
„Mamy wewnętrzne narzędzia” – wyjaśnia Bali. „Wszystkie treści przechodzą dwuetapowy proces przeglądu, z których jeden jest bardziej zautomatyzowany, a my mamy proces bardziej ręczny, podczas którego wewnętrzne zespoły sprawdzają różne treści i przeprowadzają na ich temat badania. »
Przyznaje jednak, że niektóre treści „mogą pozostać niezauważone”.
„Na przykład była kiedyś wzmianka o Wieży Eiffla w Pekinie. Etykieta może być nieprawidłowa. Ale z każdym dniem jest coraz lepiej. »
Poprawa ta prawdopodobnie nastąpi, zwłaszcza w miarę udostępniania większej liczby usług online.
Na początku tego roku gigant turystyczny Expedia uruchomił usługę sztucznej inteligencji dla swoich klientów w USA. Nazywa się Romie i jest częścią aplikacji firmy na iPhone'a.
„Podróż może wiązać się ze złożonym planowaniem… istnieją miliardy opcji” – mówi Shiyi Pickrell, starszy wiceprezes ds. danych i sztucznej inteligencji w Expedia Group.
Według niej Romie może pomóc Ci zawęzić wybór kierunku podróży i porównać różne miejsca. Jeśli szukasz motywu plażowego, aplikacja może porównać nadmorskie miejsca w Wielkiej Brytanii z tymi w Hiszpanii i Francji lub sprawdzić, które są odpowiednie dla rodzin.
Jednak sztuczna inteligencja nie zawsze przebiega zgodnie z planem.
Rebecca Crowe (29 l.), niezależna pisarka mieszkająca w Liverpoolu, twierdzi, że często korzysta ze sztucznej inteligencji przy planowaniu podróży, ale po kilku zmarnowanych doświadczeniach, w tym po wycieczce do Lecco, miasta położonego nad jeziorem Como we Włoszech, zachowuje ostrożność.
„To doświadczenie nie było wspaniałe” – mówi Crowe. „Na stronie wymieniono wszystkie popularne działania znalezione w standardowej wyszukiwarce Google, a wskazówki nie miały zbyt logicznego sensu.
„Próbowali nas zabrać do Mediolanu rano i do Bellagio po południu, ale ze względu na rozkład jazdy pociągów i promów nie byłoby to wykonalne. Następnego dnia zabrali nas z powrotem do Mediolanu, abyśmy mogli dalej zwiedzać. Podążając tą trasą, spędzilibyśmy więcej czasu w transporcie niż na czymkolwiek innym. »
Wykorzystała także sztuczną inteligencję, aby znaleźć restauracje bezglutenowe, podróżując z przyjacielem chorym na celiakię.
„To dało wyniki, które były bardzo nieaktualne, a w niektórych przypadkach po prostu błędne. Musiałem ręcznie sprawdzić każdą sugestię, aby sprawdzić, czy miejsce jest nadal otwarte.
„Jeśli szukam informacji sezonowych, np. rozkładów jazdy promów poza sezonem [months around the peak season]„Sztuczna inteligencja nie wydaje się wystarczająco aktualna i dokładna. To samo dotyczy muzeów, których godziny otwarcia różnią się w zależności od pory roku”.
Zamiast tego radzi używać go jedynie jako płyty rezonansowej, aby znaleźć szerszą inspirację. „Można znaleźć blogi i strony internetowe z kompleksowymi przewodnikami i planami podróży, które są znacznie bardziej niezawodne i aktualne. Jeśli chcesz uzyskać ogólne pojęcie o tym, co można robić w danym mieście, jest to świetne miejsce na rozpoczęcie, ale ilość wymaganego sprawdzania faktów oznacza, że na dłuższą metę nie oszczędza to zbyt wiele czasu . »