Cena: 16,79 GBP
Promotor: Gry Daniela Mullinsa
Redaktor: Decentralizacja cyfrowa
Platforma: komputer
Rzadko zdarza się, aby gra przykuwała uwagę już w menu startowym, ale z drugiej strony Inscryption jest grą rzadką pod wieloma względami. Uruchom Inscryption po raz pierwszy i po spojrzeniu na fałszywy ekran ładowania, Twój prawy palec wskazujący będzie na chwilę zaskoczony, gdy na próżno będziesz naciskać przycisk „Nowa gra”.
Dzieje się tak, ponieważ w Inscryption nie ma nowych gier. Jest tylko ta gra, która mówi o kościach, krwi i rytualnej ofierze. Takiego, który gra przeciwko mrugającym oczom i zwiędłym dłoniom, które niecierpliwie uderzają w stół, a czasem robią… inne rzeczy. Zamiast tego musisz nacisnąć przycisk Kontynuuj, ponieważ grasz już od jakiegoś czasu i jedyne, co możesz zrobić, to kontynuować. Alternatywy nie są warte rozważenia.
Więc kontynuujmy. Siedzisz na stołku w chatce głęboko w lesie, trzymając w drżącej dłoni wachlarz kart. Każda karta przedstawia leśne zwierzę. Po drugiej stronie stołu znajduje się postać spowita cieniem, która przemawia wstrząsającym duszą szumem, niczym lodówka Lucyfera. Pomiędzy wami znajduje się plansza, na której rozgrywane są karty. Rundę zawsze rozpoczynają goście, więc możesz zagrać wiewiórką. Wiewiórka nie służy żadnemu celowi, chyba że jest ofiarą za twoją następną kartę. Poświęć wiewiórkę i użyj krwi, aby zagrać w gronostaja. Gronostaj z tobą porozmawia, każe ci się bawić. Posłuchaj gronostaja.
Nie masz już więcej ruchów do wykonania, więc zadzwoń. Runda zakończy się i gra wróci do Ciebie. W przypadku tej nowej sztuczki możesz dobrać kartę ze swojej ręki lub ze stada wiewiórek. Narysuj wiewiórkę i umieść ją na tablicy. Teraz poświęć wiewiórkę i gronostaja (który zaprotestuje) i użyj dwóch otrzymanych żetonów krwi, aby zagrać Wilkiem.
Rozwiąż zagadkę jeszcze raz. Wilk zaatakuje albo zwierzę umieszczone przed nim, albo jeśli nie ma zwierzęcia, bezpośrednio przeciwnika, po czym zada obrażenia. Obrażenia są liczone na skali, która będzie się równoważyć w miarę wymiany obrażeń. Zadaj przeciwnikowi wystarczające obrażenia powyżej własnego poziomu obrażeń, a wygrasz i będziesz mógł się rozwijać. Jeśli przegrasz, cóż, nie rozwodźmy się nad tym, co się stanie, jeśli przegrasz. Dowiesz się tego w swoim czasie.
Czy to było dużo do ogarnięcia? To nie jest poważne. Nie wahaj się zrobić sobie przerwy. Tak, możesz wstać od stołu, o ile nie jesteś w trakcie meczu. Rozciągnij nogi, przyjrzyj się kabinie. Podziwiaj wyraźne piksele wielu obiektów w pomieszczeniu. Pobaw się sejfem w rogu. Przesuń wskazówki zegara z kukułką za siebie. Przejrzyj instrukcję, aby lepiej poznać karty, które masz na ręce. Czy gronostaj nie mówił czegoś o zbiorze zasad? Że mógłby w jakiś sposób pomóc ci uciec z tego pokoju?
Dlaczego nie usiądziesz i nie pomyślisz? Przesuń swoją figurkę do kolejnego punktu na mapie. Możesz mieć możliwość zdobycia nowych kart, takich jak Mrówka, której obrażenia kumulują się za każdą mrówkę, którą masz w grze, lub Żmija, której jadowite ukąszenie natychmiast zabije każde zwierzę przed nią. Możesz także natknąć się na bardzo potrzebne materiały, które wyposażą Cię w unikalny sprzęt, na przykład wiewiórki w butelce, które możesz w dowolnym momencie dodać do ręki lub nożyczki, za pomocą których możesz wyciąć jedną z kart w swoim przeciwniku.
Weź udział w wystarczającej liczbie walk, a Twój przeciwnik ujawni jedną ze swoich wielu osobowości. Te specjalne spotkania pozwolą ci stawić czoła wrogom takim jak Poszukiwacz, który może zamienić twoje karty w bezużyteczne kawałki złota. Pokonując te bitwy, wystawisz na próbę swoje umiejętności posługiwania się talią do granic ich możliwości. Ale powinieneś być dumny ze swoich postępów. Niewielu z nich dociera tak daleko.
Zwycięstwo w takich spotkaniach może smakować słodko. Ale smak jest ulotny. Jeszcze nie skończyliśmy, jesteśmy daleko od tego. Jest jeszcze wiele do odkrycia. Być może wolisz budować swoją armię z kości – jest to alternatywny rodzaj zasobu, który zwiększa się za każdym razem, gdy jedno z twoich zwierząt zostaje zabite. A może skorzystasz z kamiennych ołtarzy występujących w naturze, poświęcając jedno zwierzę, aby przekazać swoją moc innemu. A może zostaniesz handlarzem skór, zbierając te bezwładne karty od trapera i stawiając czoła przeciwnikowi z talią pełną bezużytecznych skór, dopóki nie będziesz mógł ich sprzedać handlarzowi w zamian za wyjątkowo potężne karty.
Królicza nora schodzi w dół i w dół, rozciąga się od płaskowyżu w stronę samej chaty. Jak widać, jedno i drugie jest ze sobą nierozerwalnie powiązane. Plansza poprowadzi Cię do wskazówek w świecie, które doprowadzą Cię do potężniejszych kart, które zaprowadzą Cię z powrotem na planszę. Z każdą nową wskazówką twoja moc wzrasta do tego stopnia, że możesz stworzyć niepowstrzymane karty, które graniczą z przerwaniem gry. Rzeczywiście, jeśli przeciwnik popełni błąd, dzieje się tak dlatego, że włożył zbyt dużo potencjalnej mocy w dłoni, a gra wymyka się po przekroczeniu pewnego punktu.
Ale nie przeszkadza ci to zbytnio, prawda? Przyznaj, lubisz tu być. Uwielbiasz te oczy mrugające ponad stołem. Lubisz tę okropną atmosferę i namacalną groźbę konsekwencji, jeśli przegrasz. Uwielbiasz uczucie krwi i kości przepływających między palcami, szczękające karty, kłócące się i narzekające, gdy nimi grasz. Uważasz to za ekscytujące, a może nawet trochę zabawne. Twoje ręce nie trzęsą się ze strachu, ale z podniecenia.
Dlaczego więc nie podnieść stołka i nie zagrać jeszcze raz w tę pokręconą grę? Zanurz się w jego ciemnych odcieniach i zanurz się w głębokich, ciągle zmieniających się grach karcianych. Będę tam z tobą, czając się w ciemności. W końcu nie ma czegoś takiego.