Kolejny specjalista ds. misji, który współpracował z firmą będącą właścicielem Tytana podwodny, który eksplodował W zeszłym roku, gdy kierował się w stronę wraku Titanica, miał w piątek złożyć zeznania przed komisją śledczą amerykańskiej straży przybrzeżnej.
Komisja śledcza przesłuchała trzy dni świadectw To zrodziło pytania o działalność firmy przed skazaną na porażkę misją. Wśród nich był współzałożyciel OceanGate, Stockton Rush zginęło pięć osób kiedy łódź podwodna eksplodowała w drodze do miejsca zatonięcia Titanica w czerwcu 2023 r.
Oczekuje się, że w piątek jako pierwszy złoży zeznania specjalista ds. misji Fred Hagen. Inni świadkowie opisali specjalistów misji jako osoby, które zapłaciły za udział w podwodnych eksploracjach OceanGate.
Na początku tego miesiąca Straż Przybrzeżna wszczęła publiczne przesłuchanie w ramach dochodzenia na wysokim szczeblu w sprawie przyczyny implozji. Przesłuchanie publiczne rozpoczęło się 16 września, a część zeznań skupiała się na problemach, z jakimi borykała się firma w stanie Waszyngton przed śmiertelnym nurkowaniem w 2023 r.
W czwartek dyrektor ds. naukowych firmy, Steven Ross, składając zeznania, powiedział śledczym, że na kilka dni przed zanurkowaniem Titanica w łodzi podwodnej wystąpiła awaria. Na początku tygodnia były dyrektor operacyjny OceanGate, David Lochridge, powiedział, że często kłócił się z Rushem i miał wrażenie, że firma zajmuje się wyłącznie zarabianiem pieniędzy.
„Ideą tego biznesu było zarabianie pieniędzy” – powiedział Lochridge. „W biznesie było bardzo mało nauki. »
Inni świadkowie wyznaczeni na piątek to inżynier Dave Dyer z Laboratorium Fizyki Stosowanej Uniwersytetu Waszyngtońskiego i Patrick Lahey z Triton Submarines. Przesłuchanie ma zostać wznowione w przyszłym tygodniu i potrwa do 27 września.
Lochridge i inni świadkowie namalowali obraz firmy prowadzonej przez ludzi chętnych do zdobycia łódź o niekonwencjonalnym designie Śmiertelny wypadek wywołał ogólnoświatową debatę na temat przyszłości prywatnych eksploracji podwodnych.
Na początku przesłuchania urzędnicy Straży Przybrzeżnej podkreślili, że łódź podwodna nie została poddana niezależnemu przeglądowi, co jest standardową praktyką. To oraz niezwykły projekt Tytana poddał go intensywnej analizie ze strony społeczności badaczy podwodnych.
Jednak Renata Rojas, specjalistka ds. misji w firmie, powiedziała Straży Przybrzeżnej, że firmę tworzą kompetentni ludzie, którzy chcą „realizować marzenia”. Zeznania Rojasa miały inny ton niż niektórych poprzednich świadków.
„Dużo się nauczyłem i pracowałem ze wspaniałymi ludźmi” – powiedział Rojas. „Niektórzy z tych ludzi to bardzo pracowici ludzie, którzy po prostu próbowali spełnić swoje marzenia. »
OceanGate zawiesił działalność po implozji. Obecnie firma nie zatrudnia pracowników na pełen etat, choć zatrudniała reprezentowany przez prawnika podczas rozprawy.
Podczas ostatniego nurkowania łodzi podwodnej, 18 czerwca 2023 roku, załoga utraciła kontakt po wymianie SMS-ów na temat głębokości i masy Tytana podczas zanurzania. Następnie statek pomocniczy Polar Prince wysyłał powtarzające się wiadomości z pytaniem, czy Tytan nadal widzi statek na swoim wyświetlaczu pokładowym.
Jak wynika z rekonstrukcji wizualnej zaprezentowanej wcześniej podczas przesłuchania, jedna z ostatnich wiadomości załogi Tytana do Księcia Polarnego przed implodacją łodzi podwodnej brzmiała: „Tutaj wszystko jest w porządku”.
Kiedy zgłoszono zaginięcie łodzi podwodnej, ratownicy przerzucili statki, samoloty i inny sprzęt w obszar około 700 kilometrów na południe od St. John's w Nowej Fundlandii. Cztery dni później wrak Tytana odnaleziono na dnie oceanu, około 300 metrów od dziobu Titanica – poinformowali funkcjonariusze Straży Przybrzeżnej. Nikt na pokładzie nie przeżył.
OceanGate stwierdziło, że od początku w pełni współpracowało z dochodzeniami Straży Przybrzeżnej i NTSB. Titan odbywał rejsy na miejsce wraku Titanica od 2021 roku.