Tupperware Brands, firma, która kilkadziesiąt lat temu zrewolucjonizowała przechowywanie żywności, złożyła wniosek o upadłość na mocy rozdziału 11.
Tupperware z siedzibą w Orlando na Florydzie planuje kontynuować działalność w trakcie procesu upadłościowego i zwróci się do sądu o zgodę na sprzedaż „w celu ochrony swojej kultowej marki” – oznajmiła firma tuż przed północą we wtorek.
Firma stara się o ochronę przed upadłością w obliczu rosnących wysiłków na rzecz ożywienia swojej działalności.
Wzrost sprzedaży Tupperware nieco poprawił się na początku pandemii COVID-19, ale ogólna sprzedaż stale spada od 2018 r. ze względu na rosnącą konkurencję. A problemy finansowe firmy nadal się piętrzą.
Od jakiegoś czasu krążą wątpliwości co do przyszłości Tupperware. W zeszłym roku firma szukała dodatkowego finansowania, ostrzegając inwestorów o możliwości kontynuowania działalności i ryzyku wyrzucenia z nowojorskiej giełdy.
Firma otrzymała dodatkowe zawiadomienie o niewypłacalności od nowojorskiej giełdy w związku z niezłożeniem na początku tego roku swoich rocznych wyników finansowych amerykańskiej Komisji Papierów Wartościowych i Giełd. W ostatnich miesiącach Tupperware w dalszym ciągu ostrzegał o swojej zdolności do utrzymania się na rynku, w sierpniowym wniosku Komisji Papierów Wartościowych i Giełd wskazując na „poważne problemy z płynnością”.
We wtorkowym zgłoszeniu upadłości Tupperware poinformowało, że ma ponad 1,2 miliarda dolarów całkowitego zadłużenia i 679,5 miliona dolarów całkowitego majątku. Akcje spółki spadły w tym roku o 75 procent i we wtorek osiągnęły cenę około 50 centów za sztukę.
„Rzeczywistość jest taka, że upadek Tupperware nie jest niczym nowym” – stwierdził Neil Saunders, dyrektor generalny GlobalData, w komentarzu opublikowanym w środę. „Bardzo trudno sobie wyobrazić, jak marka może powrócić do czasów świetności”.
Saunders wyjaśniła, że wielu konsumentów przestawiło się na tańsze marki produktów do przechowywania w domu, zauważając, że z biegiem lat konkurencja nasiliła się, szczególnie wraz z rozwojem platform internetowych takich jak Temu, a sprzedawcy detaliczni tacy jak Target również wzmacniają własne marki artykułów do przechowywania w domu i przyborów kuchennych.
Gwałtowny rozwój dzięki przyjęciom Tupperware
Początki firmy Tupperware sięgają 1946 roku. Jak podaje strona internetowa firmy, wkrótce po Wielkim Kryzysie chemik Earl Tupper znalazł inspirację podczas tworzenia form w fabryce tworzyw sztucznych i podjął misję stworzenia hermetycznego zamknięcia plastikowego pojemnika, podobnego do tego z puszka farby, aby pomóc rodzinom zaoszczędzić pieniądze na marnowaniu żywności.
Marka doświadczyła gwałtownego rozwoju w połowie XX wieku, szczególnie wraz z pojawieniem się przyjęć Tupperware, które po raz pierwszy zorganizowano w 1948 r. Przyjęcia Tupperware dały wielu kobietom możliwość prowadzenia własnego biznesu z domu i sprzedawania produktów w kręgach towarzyskich.
System działał tak dobrze, że Tupperware ostatecznie wycofało swoje produkty ze sklepów. We wtorkowym ogłoszeniu upadłości firma utrzymywała, że nie ma obecnie żadnych zmian w umowach niezależnych konsultantów sprzedaży Tupperware.
Według dokumentów sądowych opublikowanych we wtorek Tupperware zatrudnia obecnie ponad 5450 pracowników w 41 krajach, a także współpracuje z globalną siecią sprzedaży składającą się z ponad 465 000 konsultantów, którzy niezależnie sprzedają produkty w prawie 70 krajach.
We wtorkowym ogłoszeniu wskazano także cele „dalszego przyspieszenia transformacji Tupperware w firmę opartą na technologii cyfrowej”, co prawdopodobnie sygnalizuje ruch w kierunku większego polegania na sprzedaży na stronie internetowej marki lub być może bardziej skoncentrowanego marketingu online, chociaż firma nie podała dokładnych szczegółów .
W oświadczeniu prezes i dyrektor generalna Tupperware Laurie Ann Goldman potwierdziła niedawne trudności finansowe firmy i stwierdziła, że proces upadłości ma na celu zapewnienie „niezbędnej elastyczności” w miarę kontynuowania przez firmę transformacji. Utrzymywał też, że marka nigdzie się nie wybiera.
„Niezależnie od tego, czy jesteś oddanym członkiem naszego zespołu Tupperware, sprzedajesz, gotujesz, czy po prostu kochasz nasze produkty Tupperware, jesteś częścią naszej rodziny Tupperware” – stwierdził Goldman w oświadczeniu. „Planujemy w dalszym ciągu dostarczać naszym cenionym klientom produkty wysokiej jakości, które kochają i którym ufają przez cały ten proces”.
Goldman, który wcześniej pełnił funkcję dyrektora generalnego Spanx, w październiku 2023 r. został mianowany dyrektorem generalnym Tupperware w ramach szerszych zmian na kierownictwie.
W ubiegłym roku spółka powołała nowy zespół zarządzający.