Sztuczna inteligencja może być kluczem do lepszych relacji w pracy – twierdzi HP ujawnił w swoim nowym raporcie dotyczącym wskaźnika relacji w miejscu pracy (WRI).
„Sztuczna inteligencja stanowi znaczącą szansę na przekształcenie naszej dynamiki pracy i stworzenie bardziej pozytywnego i produktywnego środowiska dla wszystkich” – powiedział Dave Shull, prezes HP Workforce Solutions w HP Inc. „Aby zwiększyć zrozumienie i akceptację sztucznej inteligencji oraz zapewnić pracownikom wiedzieć, jak skorzystać z jej zalet, liderzy biznesu muszą podjąć inicjatywę, aby edukować pracowników o potencjale AI i poprowadzić jej efektywną integrację.”
W raporcie zebrano informacje od ponad 15 000 pracowników w 12 krajach, w tym 1000 pracowników wiedzy, 300 decydentów IT i 100 liderów biznesu w każdym kraju, w tym w Kanadzie.
Niepokojące jest to, że Kanada znalazła się na siódmym miejscu, a zaledwie 23 procent respondentów stwierdziło, że ma zdrowe relacje z pracą. Za Stanami Zjednoczonymi, Wielką Brytanią, Brazylią, Meksykiem, Indiami i innymi.
W rzeczywistości pracownicy umysłowi w gospodarkach rozwijających się, takich jak Indie, Brazylia i Meksyk, zgłaszali większe poczucie spełnienia i większą wiarę w swoje umiejętności niż pracownicy w gospodarkach dojrzałych, powiedziała Mary Ann Yule, prezes i dyrektor generalna HP Canada.
„Pracownicy wiedzy w tych regionach również radzą sobie lepiej po powrocie do biura: 74 procent twierdzi, że od czasu powrotu są bardziej produktywni” – stwierdził. „Możliwość lepszej współpracy, produktywności i socjalizacji ponownie zaszczepiła w nich przekonanie, że praca powinna przyczyniać się do ich szczęścia, a nie je umniejszać. Obejmuje to większą chęć posiadania pewnego poziomu kontroli i autonomii nad tym, kiedy, gdzie i jak wykonują swoją pracę”.
Jednak w dojrzałych gospodarkach, takich jak Kanada, pracownicy wiedzy twierdzą, że kiedy Ich relacje z pracą są coraz bardziej napięte, są mniej produktywni, są bardziej odłączeni i odłączeni od swojej organizacji oraz częściej rozważają opuszczenie firmy w porównaniu do swoich odpowiedników, którzy deklarują zdrowe relacje z pracą.
Jednak raport ujawnił, że zdecydowane 70 procent decydentów IT i 72 procent liderów biznesu wierzy, że sztuczna inteligencja może odegrać rolę w poprawie ich relacji z pracą oraz równowagi między pracą a życiem osobistym.
Co ciekawe, liczba ta jest niższa wśród pracowników wiedzy, którzy mogą być bardziej zaniepokojeni bezpieczeństwem zatrudnienia. Prawie połowa młodszych pracowników, zwłaszcza pokolenia Z, obawia się, że ich miejsca pracy zastąpi sztuczna inteligencja. Rzadziej niż decydenci IT i liderzy biznesowi sądzą także, że sztuczna inteligencja ułatwi im pracę lub uwolni ich od żmudnych, powtarzalnych zadań.
„Pracownicy w pełni rozumieją potencjał sztucznej inteligencji w zakresie wspierania zdrowszych relacji z pracą, a liderzy biznesowi i decydenci IT przodują” – stwierdziła Yule. „Jednak nasz Indeks Stosunków Pracy pokazuje nam, że istnieje rozdźwięk między tym, co wiedzą te grupy, a tym, co rozumieją pracownicy wiedzy. „Młodsi pracownicy wiedzy czują się zagrożeni tą innowacją, ponieważ stanowią część większej grupy pracowników, którzy nie wiedzą, jak zmaksymalizować korzyści płynące z technologii”.
Dlatego też liderzy biznesowi odgrywają kluczową rolę w edukowaniu pracowników na temat sztucznej inteligencji, zwłaszcza biorąc pod uwagę, że 42 procent pracowników wiedzy twierdzi, że nie wie, kiedy używać sztucznej inteligencji w pracy, a 58 procent uważa, że kierownictwo wyższego szczebla jest odpowiedzialne za kierowanie wdrażaniem sztucznej inteligencji dla lepszych efektów pracy.
To powiedziawszy, zarówno liderzy biznesu, jak i pracownicy umysłowi w przeważającej mierze zgadzają się, że ich firmy muszą oferować odpowiednie szkolenia w zakresie korzystania ze sztucznej inteligencji.
„W stale zmieniającym się środowisku pracy, w którym firmy starają się osiągnąć większe zaangażowanie, utrzymanie i produktywność, a także utrzymać motywację swoich pracowników, strategiczna integracja sztucznej inteligencji jawi się jako potężna siła transformacyjna” – powiedziała Stella Low, dyrektor ds komunikacji w HP. „Pracownicy wiedzy na całym świecie oczekują od liderów wyższego szczebla, aby pokazali im, jak skutecznie poruszać się w obszarze sztucznej inteligencji – dla liderów biznesu przygotowana jest scena, w której mogą wykorzystać szansę na wzmocnienie pozycji swoich pracowników i osiągnięcie sukcesu”.
Zobacz pełny raport Tutaj.