Firmy z branży mediów społecznościowych gromadzą, udostępniają i przetwarzają ogromne ilości informacji o swoich użytkownikach, oferując przy tym niewielką przejrzystość i kontrolę, w tym nad sposobem ich wykorzystania przez systemy wykorzystujące sztuczną inteligencję, stwierdziła w opublikowanym raporcie amerykańska Federalna Komisja Handlu (FTC). Czwartek.
W raporcie przeanalizowano, w jaki sposób platformy Meta, TikTok firmy ByteDance, platforma gier Twitch firmy Amazon i inne zarządzają danymi użytkowników i stwierdzono, że wiele polityk firm dotyczących zarządzania danymi i ich przechowywania było „żałośnie nieodpowiednich”. YouTube, platforma mediów społecznościowych Właścicielem serwisu YouTube jest Google należący do Alphabet.
Firmy z branży mediów społecznościowych gromadzą dane za pomocą technologii śledzenia stosowanych w reklamach internetowych oraz przy zakupie informacji od brokerów danych i w inny sposób – stwierdziła FTC.
„Chociaż praktyki te są lukratywne dla firm, mogą zagrozić prywatności ludzi, zagrozić ich wolności i narazić ich na szereg szkód, od kradzieży tożsamości po nękanie” – stwierdziła przewodnicząca FTC, Lina Khan.
Prywatność danych, szczególnie w przypadku dzieci i młodzieży, jest kwestią sporną. Izba Reprezentantów Stanów Zjednoczonych rozważa przyjęte przez Senat w lipcu ustawy mające na celu rozwiązanie problemu wpływu mediów społecznościowych na młodszych użytkowników. Niedawno Meta uruchomiła konta dla nastolatków, które oferują ulepszoną kontrolę rodzicielską.
Tymczasem duże firmy technologiczne starają się pozyskać źródła danych w celu szkolenia nowych technologii sztucznej inteligencji.
Transakcje dotyczące danych są rzadko ujawniane i często obejmują prywatne treści zablokowane za ścianami płatniczymi i ekranami logowania, a użytkownicy, którzy je opublikowali, są powiadamiani z niewielkim lub żadnym powiadomieniem.
Oprócz gromadzenia danych na temat interakcji użytkowników z ich usługami, większość firm, które zbadała FTC, zbierała dane dotyczące wieku i płci użytkowników lub odgadywała je na podstawie innych informacji.
Niektórzy zbierali także informacje o dochodach użytkowników, ich wykształceniu i statusie rodzinnym – podała FTC.
Firmy gromadziły dane o osobach, które nie korzystały z ich usług, a niektóre nie były w stanie zidentyfikować wszystkich sposobów gromadzenia i wykorzystywania danych – stwierdziła FTC.
Konkretne ustalenia
Użytkownicy mediów społecznościowych nie mają kontroli nad wykorzystaniem ich danych
Firmy z branży mediów społecznościowych gromadzą dane za pomocą technologii śledzenia stosowanych w reklamach internetowych i zakupach informacji od brokerów danych.
Większość firm zbierała wiek i płeć użytkowników lub odgadywała je na podstawie innych informacji.
Niektórzy zbierali także informacje o dochodach użytkowników, ich wykształceniu i statusie rodzinnym.
Firmy gromadziły dane o osobach, które nie korzystały z ich usług
Niektórzy nie byli w stanie zidentyfikować wszystkich sposobów gromadzenia i wykorzystywania danych.
Pierwsza publikacja: 20 września 2024 | 00:48 IST